Várak és erődített helyek a Kárpát-medencében

Tusnádfürdő - Băile TuşnadRomániaErdély és PartiumCsík történelmi vármegye - Vártető

• Áttekintés
  • Történelem
  • Fotók
  • Alaprajzok
  • Térkép
  • Szállás

A Szent Anna-tó fölé magasodó Nagy-Csomád (1297 m) egyik északi (hajdani tűzhányó) mellékkúpján, a néptől Vártetőnek nevezett (1083 m-es) magaslaton középkori vár maradványai találhatók.

Az Olt völgyétől 1,3 km-re DK-re fekvő várhoz vezető kék jelzés Tusnádfürdő (B�ile Tuşnad) központjából indul, követi az országutat a polgármesteri hivatal felé. A piac és a benzinkút után elhagyja a műutat és jobbra feltér a régi "5-ös kantin" irányába. A panzió (kantin) roskadozó, elhagyott épülete előtt jobbra fordul, és rátér az erdő szélén kezdődő keskeny ösvényre, amely a Várvápa-patak bal oldalán kapaszkodik felfelé a hegyoldalban a rendetlenül szétszórt hatalmas sziklák között. Negyvenöt perces meredek út után, több mellékösvény elhagyásával egy újabb elágazás következik. Itt a bal oldali, kék ponttal jelzett ág a helyes. Kb. 15 perces mászás után a Vártető délkeleti vállához érkezünk, ahol széles út - a vár régi útja - kerül elénk. A jobbról érkező kék csíkkal jelzett turistaösvény itt találkozik azzal a kék ponttal jelzett ösvénnyel, amelyen idáig jöttünk. A kék pont jelzésű úton balra fordulva további 15 perc alatt a vár területére jutunk.

1963-ban Kurt Horedt ásatása tisztázta, hogy először egy őskori (Hallstatt) földvár állt itt, melynek területén a kora-vaskori kerámia mellett dák leletek is előkerültek. Ezt követte az árpád-kori vár emelése a 12. század körül. Ebből az időszakból több, 12-13. századi cseréptöredéket találtak a régészek. Vofkori László úgy tudja, hogy a Vártetőn egy 15. századi lovagalakos lőporszarut is találtak, melyet a Csíki Múzeumban őriznek.

A csonkakúp alakú hegy ovális, kb. 300 x 180 m-es platójának peremén kősáncnak tűnő vonulat húzódik, melyből csak néha bukkan elő az elpusztult habarcsos kőfal kis részlete. A hegytető kb. 20 méterrel emelkedik a fal alapozási szintje fölé, rajta további kőépület nyoma nem látszik. A hegy tetejét és peremét hatalmas, vulkáni eredetű sziklatömbök borítják, melyeket a vár építői nem távolítottak el, sőt, egy-egy nagyobb, eredeti helyén fekvő szikladarabot a falba bele is foglaltak. A sziklás, sűrű bozóttal benőtt terep még a vázlatos felmérést is rendkívül nehézzé teszi. Az 1963-as feltárás során a vár D-i peremén átvágták a várat övező sáncszerű vonulatot, mely 1,93 m vastag, nagy andezitdarabokból rakott, középkori kőfalat rejtett magában. Az ekkor kibontott kőfal részlete ma is szabadon áll, némi bozótmászás után rá lehet bukkanni. Ez a falmaradvány látható ma mindössze az egykori várból, a többit csak a terep domborulatai nyomán tudjuk követni. A vár belterülete jóformán tanulmányozhatatlan, mert magas, sűrű növényzet borítja. A jelentős részben szamócabokrokból álló csalitosban augusztusban különösen veszélyes a járkálás az itt „szüretelő” medvék miatt.

Forrás:

Karczag Ákos – Szabó Tibor: Erdély, Partium és a Bánság erődített helyei. Budapest, 2012. 476-477.

GPS: É 46° 9.001 (46.150013)
K 25° 52.916 (25.881941)

Az Olt völgyétől 1,3 km-re DK-re fekvő várhoz vezető kék jelzés Tusnádfürdő (Băile Tuşnad) központjából indul, követi az országutat a polgármesteri hivatal felé. A piac és a benzinkút után elhagyja a műutat és jobbra feltér a régi "5-ös kantin" irányába. A panzió (kantin) roskadozó, elhagyott épülete előtt jobbra fordul, és rátér az erdő szélén kezdődő keskeny ösvényre, amely a Várvápa-patak bal oldalán kapaszkodik felfelé a hegyoldalban a rendetlenül szétszórt hatalmas sziklák között. Negyvenöt perces meredek út után, több mellékösvény elhagyásával egy újabb elágazás következik. Itt a bal oldali, kék ponttal jelzett ág a helyes. Kb. 15 perces mászás után a Vártető délkeleti vállához érkezünk, ahol széles út - a vár régi útja - kerül elénk. A jobbról érkező kék csíkkal jelzett turistaösvény itt találkozik azzal a kék ponttal jelzett ösvénnyel, amelyen idáig jöttünk. A kék pont jelzésű úton balra fordulva további 15 perc alatt a vár területére jutunk. A vár nehezen fényképezhető a majdnem teljes területét elborító sűrű bozótos miatt.

Ha ezt az üzenetet látja, hirdetésblokkolója letiltotta a térkép betöltését. A hirdetésblokkolót a címsorban megjelenő adatvédelem vagy követés elleni védelem ikonokra kattintva kapcsolhatja ki.
Tekintse meg partnereink ajánlatait a bal oldali térképen, melyen minden szálláshelyet egy ármező jelöl. A térkép a kurzor segítségével mozgatható és nagyítható. További szálláshelyek betöltéséhez nagyítson rá egy településre. Az adott szálláshelyről további információ az ármezőkre kattintva érhető el.